tisdag

Dag 05


Vad är kärlek?


Knepig och jobbig fråga. Lite fånig också. Vem fan vet?
Här kommer tre kärleksrelaterade filmer/serier jag tycker är nedrans genuina.

- Pride and Prejudice (2005) 

Den bästa filmatiseringen av den annars rätt uttjatade handlingen. Underbart foto. Genialisk mise en scene. Handlingen är subtilt tolkad. Ruskigt bra rollsättning. Jag tror att jag har sett den cirkus 10 ggr. Jag tröttnar aldrig. Den känns aldrig pinsamt romantisk.


- Gilmore Girls (2000-2007)  

Jag bryr mig inte vad någon annan säger. Den här serien är bland det bästa som sänts på TV.
Lorelai och Rory har en sån där moder-dotterkärlek som är smart, vettig och genuin utan att gå in i en grå diskbänksrealism. Disney, Hollywoodglädje och verklighetsförankring i en salig blandning.


- Love Actually (2003)

 En av de få romantiska komedier som fungerar utan att vara besvärlig. Anledningen till det är nog episodformatet. Jag älskar episodfilmer. Att den är brittisk skadar inte heller. Truly.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida